lördag 9 mars 2024

Är det dags att ta hem vinster?

Året började lite avvaktande när det kom till investeringar. Jag fyndade efter börsbolagens rapporter och ökade även lite i befintliga bolag. Jag har fortsatt att satsa på energi, fastigheter, bygg, bank och telekommunikation. Aktierna har dock inte alls gått lika bra som tre andra investeringar jag gjorde. Dessa tre är certifikat som följer kryptovalutor, nämligen bitcoin (BTC) och ethereum (ETH). I mitt fall har mina certifikat presterat mycket bra, och jag kan enkelt konstatera att de i procent har varit de som givit bäst resultat hittills i år.

Bitcoin nådde sin “all time high” två gånger denna vecka (5 mars på $68 900 och 8 mars på $70 000). Det är oklart hur länge dessa framgångar kommer fortsätta, men jag tror att BTC kommer gynnas av den kommande halveringen, som troligen inträffar nästa månad. Det är osannolikt att jag säljer dessa före september, men om BTC närmar sig $100000 kan jag börja överväga att successivt minska lite.

När det gäller ETH kan det gå ännu snabbare. Redan på onsdag kommer en mycket omtalad uppgradering, kallad “dencun”, som många tror kommer att markera början på en större uppgång för ETH. Även om jag har en något osäker bild av vad jag kan förvänta mig, är ETH ännu inte nära sin “all time high” på $4878 från 10 november 2021. Först måste den passera nästa hinder på $4 000, och jag vill se utfallet av “dencun” innan jag funderar klart över min ETH-position.

Slutligen har jag ett mindre innehav i ett certifikat som heter Virtune Arbitrum, som följer kryptovalutan Arbitrum (ARB). Även om det inte har presterat lika bra som de andra två investeringarna, har även den presterat bra men jag har inte lika bra kolla på denna så jag vet helt enkelt inte när jag tror en försäljning kan vara lämplig men det är inte osannolikt att det sker ungefär samtidigt som ETH.

Liknande blogginlägg

Tack för att du läser SpararPengarna och skriv gärna i kommentarerna vad du gjort för bra investeringar 2024

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar