söndag 17 december 2023

Livslångt lärande

Jag finner stor glädje i att ständigt lära mig nya saker i livet. Trots att jag arbetar heltid, har jag valt att utöka min kunskap genom att studera på distans. Jag har nyligen avslutat en kurs på högskolan som fokuserade på Bitcoin, Ethereum och NFTs. Även om jag redan hade en grundläggande förståelse för dessa ämnen, har kursen gett mig en djupare insikt i denna banbrytande teknik, som har potential att göra så mycket mer än att bara fungera som en valuta.

Nästa vecka kommer jag att lämna in min sista uppgift för denna kurs. Nästa år ser jag fram emot att börja en annan distanskurs på en annan högskola, denna gång med fokus på Linux. Jag hoppas att denna kurs kommer att vara lika berikande.

Studier håller inte bara hjärnan aktiv, utan erbjuder också ekonomiska fördelar. Som student får man tillgång till olika rabatter. Till exempel sparade jag pengar när jag bytte leverantör för mitt mobilabonnemang. Dessutom planerar jag att utnyttja min studentrabatt på Flixbus nästa år när jag reser till Oslo, där jag kommer att påbörja en cykel- och wildcamping-resa till Lund. Jag hittade all min kurslitteratur digitalt på internet, vilket innebar att jag inte behövde betala något för den.

Som skattebetalare i Sverige, ett land med höga skatter, uppskattar jag möjligheten att kostnadsfritt kunna studera i vårt skolsystem under hela livet. När jag lyckas med mina investeringar och uppnår ekonomiskt oberoende (FIRE) som jag skrev om här, planerar jag att fortsätta mina studier på distans, även när jag reser i Europa och resten av världen.

Tack för att du läser SpararPengarna och kommentera gärna och berätta hur du använder dina skattepengar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar