söndag 26 november 2023

Det går inte så bra utan el

Just som jag satt och höll på att ändra designen på SpararPengarna så gick strömmen. När detta hänt tidigare så har jag blivit påmind om hur bra det är att ha tillgång till mat, vatten och mitt campingkök om det skulle bli långvarigt. 

Vatten

Det finns alltid några liter vatten i kylen, dels för att minska elförbrukningen eftersom vattnet hjälper till att hålla kylan och för att något oförutsett kan hända som det gjorde idag.

Kött

Skulle det bli kris så har jag torkat, vakuumförpackat kött i kylen som jag använder när jag campar. Kan vara användbart även om det skulle bli någon oförutsedd händelse.

Torrvaror

Jag har massor med pasta, torrmjölk och andra torrvaror som jag köpt för att använda när jag är ute på friluftsaktiviteter, sådant går alltid åt och har lång hållbarhet.

Man vet ju aldrig varför strömmen gått och det uppstår initialt alltid en massa förvirring. När jag  ringer elbolaget så är där upptaget, mitt internet fungerar naturligtvis inte så jag startar bredbandsdelning på min telefon. Eftersom det fungerar så tänker jag att det troligen inte är så allvarligt, då hade väl inte telenätet heller fungerat. När jag kommer in på elbolagets hemsida så står där att det inte finns några kända driftstörningar. Jag prövar igen en liten stund senare och så har de uppdaterat sin sida och det står att driftstörningen kommer vara avhjälpt inom 3 timmar. Jag har varit med om liknande saker förr och tar det lite med en nypa salt. 

Jag tänker att det är ett lysande tillfälle att lägga upp detta inlägg på SpararPengarna för att sedan gå ut på en promenad tills strömmen förhoppningsvis är tillbaka igen.

Tack för att du läser SpararPengarna och lämna gärna en kommentar med hur du hanterar denna typ av oförutsedda händelser, har du mat och vatten ifall det skulle bli långvarigt?

I värsta fall så kan man alltid söka information på www.krisinformation.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar