fredag 4 augusti 2023

Home assistant räddade min telldus

Jag är säkert inte ensam om att försöka hålla nere elkonsumtionen och jag har länge använt min TellStick ZNet Lite v2 för att styra lampor, ladda dator, telefon och annat de tider som elen brukar kosta mindre. Tyvärr så ändrade telldus sin tjänst telldus live i år (2023) från att vara kostnadsfri till att man måste ha premium abonnemang för att kunna schemalägga händelser, däremot så kan man fortfarande starta och stänga saker manuellt med telldus live. Men utan schemaläggning blev min telldus i det närmaste meningslös eftersom jag inte tänker betala för ett abonnemang för att kunna använda en produkt som jag redan betalat för. Men när jag letade efter alternativ så dök det upp en lösning som löser mitt problem, jag installerade home assistant på en raspberry pi 3 jag hade liggande och med hjälp av home assistant så kunde jag fortsätta använda telldus live precis som jag tidigare gjort utan att betala för ett abonnemang. Detta är möjligt eftersom home assistant tar över schemaläggningen och sedan enbart använder telldus live för att slå av och på mina fjärrströmbrytare. Just detta kanske inte är tillämpligt för alla och och det kräver lite teknisk kompetens men är man inte rädd för att testa så tror jag definitivt home assistant kan vara något de flesta kan ha nytta av eftersom den kan lösa massor med uppgifter i hemmet. En raspberry pi är det inte alla som har och den är inte jättebillig men ibland kan man hitta en begagnad på tradera eller blocket för ett bra pris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar