onsdag 8 februari 2023

Utmaningen 2.0 - Vecka 1

Billigt och lyxigt

Redan första dagen så fick jag en liten tankeställare när willys skickade värdecheck till mig som måste användas senast den 12e för att inte bli ogiltig. Efter lite fundering så la jag en påminnelse i kalendern till dagen innan den blir ogiltig. Utmaningen säger ju inte att jag inte får handla något, endast att jag inte skall spendera några pengar utom de 50 kronorna jag undantaget, jag funderar på om jag inkluderar denna check i de 50 kronorna jag har satt som tillåtet för eller om detta blir extra utrymme eftersom det egentligen inte belastar budgeten.

Dag 1 blir det fläskytterfilé med penne rigate pasta och sås som jag gjort av krossade tomater, burk-champinjoner, 1 chili, 2 vitlöksklyftor av hemodlad vitlök och slutligen spetsen av en tesked med hemodlad mald och torkad Carolina Reaper som jag kokt upp till en god het tomatsås. Uppskattad kostnad för 3 lunchlådor under 50kr, så troligen kostade dagens lunch låda ungefär 15-17 kr. Detta spelar egentligen ingen roll för detta är saker jag redan har och inget jag köper under utmaningen men kan vara intressant oavsett eftersom denna blogg har sparande som fokus, men lite svårt att räkna exakt eftersom jag inte använde allt köttet där jag sparade ungefär ¼ som kommer skivas för att bli frukostpålägg och pastan minns jag inte exakt vad den kostade när jag köpte den i höstas innan priserna gick upp. Troligen fryser jag någon av de 3 matlådorna jag gjorde idag för att ha senare i veckan eller kanske nästa vecka. Jag glömde nästan räkna in att jag brukar ta med mig en energidryck till lunchen, denna kostar 6 kr, ibland tar jag även med en frukt till maten men inte denna gången eftersom de brukar bjuda på frukt där jag är idag. Alla ingredienserna är köpta på erbjudande utom pastan och de krossade tomaterna, eller är från egen odling.

Dag 2 verkar till stor del bli en repris av dag 1 eftersom jag var på ett meetup igår så det blev ganska sent och lagade därför ingen ny mat, vilket betyder att en av matlådorna från igår går åt idag. Jag startade dagen med ett ½ paket bacon och 2 ägg, samt musli med en skivad banan och mjölk. Jag har lärt mig att bananskal kan bli växtnäring så jag testar detta med skalen. 

Dag 3 blev jag bjuden på en riktigt god vegetarisk lunch på mitt arbete så det blev ingen matlåda. Än har jag inte upptäckt några större problem med att fullfölja februari utmaningen. En orsak är ju för att jag har förberett mig med inköp av sådant jag använder i hushållet, vissa saker är svårare att förbereda än andra eftersom hållbarheten inte räcker en hel månad. Däremot så kommer det bli ojämna inköp eftersom kostnaderna skjuts fram en månad men jag tror trotts allt att det är hälsosamt för ekonomin och kommer efterhand förändra beteendet kring inköp och shopping för mig. 

Dag 4 är lördag och jag kommer spendera dagen med familj och vänner. Vi brukar då oftast äta lunch tillsammans.

Dag 5 beslutade jag att använda checken från willys plus 2 pantburkar jag hade i bilen till att köpa ett 3pack bacon och en mjölk. Totalt slutade det på 20kr efter nyttjandet av checken och 2kr i pant retur så det finns fortfarande 30 kr kvar om något saknas. Frukost idag blir ett halvt paket bacon och 2 stekta ägg, följt av en skål med musli + mjölk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar