söndag 19 februari 2023

Utmaningen 2.0 - Vecka 3

 Än har jag inte gjort några avkall på att följa reglerna för utmaningen 2.0 och har fortfarande 30kr kvar att spendera om det skulle behövas, däremot så stack jag in huvudet på lidl i söndags för att se om de hade sista chansen bröd framme vid kassorna men de verkar inte ha det längre, eller så har de planerat mängden de bakar bättre. Jag inser nu att det gjordes så mycket mat förra veckan att jag inte kommer behöva tillaga någonting alls på hela denna veckan, vilket kommer spara lite tid. Visserligen tycker jag inte att det tar särskilt mycket tid att laga mat och det kan dessutom vara ganska trevligt. Jag passade på att cykla lite igår när det var förhållandevis fint väder, det är ju minst lika viktigt att få tillräckligt med motion som att äta bra tycker jag. Förhoppningsvis blir det fint väder även nästa helg så jag kan köra den cykelturen jag planerat. Jag vill ju bli mer bekant med min nya cykel i god tid innan jag cyklar Kattegattleden i vår. På tisdag så är utmaningen 50% avklarad för denna gången, men jag längtar redan efter när det blir dags nästa gång. Det känns skönt att kunna hålla sig borta från både näthandel och butiker och genom bra planering klarat sig på 20kr i en halv månad.


Dag 13 – Idag åt jag fläskytterfilé med pasta och tomatsås. Tyvärr hoppade jag över lunchen eftersom jag var upptagen, men kunde äta när jag kom hem. Jag vet att det inte är bra att rucka på lunchen så det är något som kan förbättras. Nu börjar det bli kväll så jag skall göra ett glas te och koppla av lite innan det är dags för sängen.


Dag 14 – Dagen börjar med hembakat bröd, massor med gouda ost, lite peppar och mitt sista bacon. Till lunch blir det nötfärs och pasta som jag gjort vecka 2 och fryst in. En sak jag noterar är hur mycket mer jag använder av bacon, ägg och mjölk än vad jag hade föreställt mig, trotts att mina levnadsvanor inte radikalt förändrat sig från hur det brukar vara. Orsaken skulle kunna vara att när jag ofta besöker butiker regelbundet så fyller jag på lite åt gången när det behövs och därför inte noterar lika tydligt vad som går åt. Nu är ju ett av syftena med utmaningen 2.0 att minska skafferi mängden och förnya det så jag har färskare varor nästa gång jag, när jag gör utmaningen 2.1 :-)


Dag 15 – Nu har vi passerat 50% av utmaningen och visst har det varit utmanande, men samtidigt har det varit väldigt lärorikt att se hur resurserna i hushållet tar slut tidigare än förväntat. Troligen är det så att jag normalt handlar nytt när jag ser att saker börjar ta slut och då inte noterar hur läng tid det gått sedan sist den varan köptes.


Dag 16 – Jag har glömt nämna min viktiga morgon rutin, nämligen att dagen börjar alltid med 1st d-vitamin tablett och en shot ingefära/gurkmeja och slutar med 3st ZinkMAgnesium tabletter. Jag fick lite frukt igår så idag blev frukost mjölk, musli och 1st skivad banan.
Till lunch blir det fläskytterfilé med pasta och tomatsås. Det blir lite enformigt eftersom jag tänkt att slippa göra ny mat tills på söndag eftersom jag haft så mycket tillagad mat i frysen redan som jag vill skall användas först, dels för att frigöra matlådor och dels för att det inte skall ligga kvar för länge eftersom det hade motverkat ett av syftena med utmaningen 2.0, föryngra lager i skafferi/frys så det kan fyllas på med nya fräscha varor inför kommande året. En notering till framtida utmaningar är att ha ett budgeterat inköp halvvägs med färskvaror som frukt, mejeri (mjölk), bacon/ägg. För övrigt tycker jag det gått riktigt bra, kaffe är en av de sakerna som jag verkligen måste använda av innan något nytt köps in. Jag skulle troligen klara mig resten av året utan att köpa något nytt. Frysen har minskat även om det  inte riktigt är i nivå med vad jag hoppats. Kylen är lite mer tum än jag hade räknat med, så det blir en lärdom inför utmaningen 2.1 som kanske blir i april eller maj.


Dag 17 – Idag är det fredag och då bjuder de på frukost på jobbet, till lunch blir det  fläskytterfilé med pasta och tomatsås. Lite tråkigt men det är sista dagen och på söndag lagas det ny middag för nästa vecka. Jag fick mail från lidl att de saknade mig och ville ge mig en present, så jag får väl åka förbi på måndag och hämta presenten :-)


Dag 19 – Jag brukar inte skriva på helgerna men idag känner jag att jag har energi. Jag passade på att ta en cykeltur idag sedan lagade jag mat för måndag och eventuellt tisdag. Det blir nötfärs med krossade tomater, lök, chili med spagetti och det blev riktigt smaskigt :-) Mjölken tog slut i går så jag handlade en ny 1,5l paket för 20kr i morse, så nu är det 10kr kvar till inköp de resterande nio dagarn som är kvar av utmaningen. Nu är både löken och chilin slut så vi får se vad de sista 10kr går till. Jag väntar så länge länge som möjligt om något annat skulle behövas, men det kan bli en paket bacon eller några lökar tänker jag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar