måndag 13 februari 2023

Utmaningen 2.0 - Vecka 2

Jag hade inte tid eller ork att skriva på några dagar men skall försöka hinna med det bättre resten av veckan. Det har varit lite besvärligt att inte bara kunna handla vad som behagas när det behövs, speciellt när det gäller livsmedel, men samtidigt kan jag tycka att det är skönt att tänka efter innan man handlar. Det har varit extra effektivt för att minska den så enkla nät shoppingen som kan bli riktigt dyr när det är ogenomtänkta eller spontana köp. Jag tycker fortfarande att det känns ganska behagligt och har kunnar ägna mig åt lite andra saker nu eftersom jag i stort sätt har allt hemma som jag behöver och nästa gång jag skall göra detta så kommer jag veta lite bättre vad jag skall förbereda bättre och vad som var lagom.  

Dag 8 – Det blir skinkstek som jag köpte och frös in när juskinkor såldes ut efter jul, denna serveras med pasta och egen lagad tomat sås. Pris per portion vet jag inte eftersom jag inte sparat kvitto men det är inte många kronor per portion. 

Dag 9 – Fortfarande går allt enligt planerna, jag har fortfarande kvar 30kr jag kan handla för om behov skulle uppstå. Än har det mesta klarat sig men jag är nere på 1 ½ paket bacon, och 4 ägg så detta kommer ta slut innan månaden är slut. Mjölk är troligt att den tar slut innan månaden är slut om jag bakar och/eller äter  müsli med mjölk till frukost. Planen är att baka nytt bröd när det inte längre finns bacon och ägg eftersom jag har massor med ost till frukost mackorna och då sparar jag troligen lite på mjölken samtidigt eftersom det inte behövs någon müsli. Idag var det trögt att komma iväg men dagen började med en skål müsli och mjölk. Till lunch hade jag gjort nätfärs med krossade tomater, skivad lök, chili och till detta hade jag gjort pasta och sås. Det blev 3 matlådor, en hamnade i frysen och en blir lunch imorgon. Jag vet inte riktigt vad jag betalat för ingredienserna men nötfärsen köpte jag i storpack på erbjudande. När jag gjorde nötfärsen så passade jag på att samtidigt göra fläskytterfilé i ugnen som jag sedan la i frysen, så det mesta av matlagningen för kommande vecka är klar. Just nu tänker jag avrunda kvällen med att streama någon tv serie eller kolla om det kommit något intressant i mitt youtube flöde. Fortsättning följer :-)

Dag 10 – Idag blev jag bjuden på frukost av jobbet som vi blir varje fredag, så där sparade jag lite av mina värdefulla ägg, bacon och mjölk :-)

Som jag berättade tidigare så gjorde jag flera portioner igår och det blev så gott att jag med glädje åt samma rätt idag. Fortfarande har jag kvar 30kr av min budget på 50 kronor, det börjar kännas lite tight med budgeten men jag håller ut än och har inte tappat min motivation. Det är 18 dagar kvar och jag tror inte det kommer bli några stora problem att hålla budgeten även om det naturligtvis kan kännas lite obekvämt när man ser reklam med saker man kanske hade köpt. Jag sitter nu och kopplar av i soffan, äter lite mikro popcorn men skall snart avrunda dagen med lite välförtjänt vila. Fortsättning följer (troligen efter helgen).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar