tisdag 24 januari 2023

Utmaning v2.0

Jag har tidigare försökt att inte spendera några pengar under 1 månad och misslyckats totalt eftersom planeringen inte var helt vattentät. Jag tänkte nu göra ett nytt försök med start den 1a februari, men denna gången tänkte jag ha lite mer realistiska regler där jag har undantaget lunch med min Mor 1 gång i veckan eftersom hon uppskattade våra lördags luncher mer än jag hade insett. Jag tänkte även ha en mindre summa pengar på 50kr som jag kan handla för om behov uppstår. Förra gången hade jag glömt att handla lök, chili och kaffefilter i förväg och insåg ganska snart att detta var ett större obehag för mig än man skulle tro. Jag insåg även att eftersom jag bakade bröd använde upp all min mjölk långt innan månaden var slut och därför inte hade så det räckte till mitt kaffe/te, så denna gången lämnar jag lite utrymme. 

Precis som förra gången så är det tillåtet att tanka bilen som jag använder i arbetet, betala räkningar, tandvård och sjukvårdsbesök.

Syftet med detta experimentet är dels att generellt handla mindre och mer sällan, också att tömma ut lite från mina lager i skafferi och frysen. Faller detta väl ut så är min avsikt att göra detta flera gånger och kanske under längre perioder.

2 kommentarer:

  1. Hej! Har läst många av dina inlägg idag och inspireras av din utmaning att inte spendera pengar under februari-23. Har du räknat ut hur mycket du spenderar på mat under 1 år? Jag sparar och investerar en större del av min lön varje månad och tycker att jag generellt är duktig på att dra ner mina utgifter men kanske ska testa att äta ur skafferi/kyl/frys en månad. Matinköp är alltid möjligt att skära ner lite på. Lätt att det slinker med något onödigt vid mathandling och med färre besök i affären - färre risker 😃 /Pauline

    SvaraRadera
  2. Hej Pauline, vad trevligt du gillar utmaningen, det är snart dags igen för nästa shoppingfria månad. Det positiva som kommit ut av detta för mig är främst två saker, det första att jag ”lärt” mig att hålla mig borta från affärerna. Och som du skriver: ”färre besök i affären - färre risker” vilket tvingat mig till bättre planering så jag har verkligen märkt att det ändrat mitt beteende på ett positivt sätt när det gäller shopping. Jag har inte räknat på hur mycket jag sparar, vet inte riktigt hur jag skulle göra det för jag äter ju mat från ”matförrådet” istället som jag köpt vid något tillfälle, men svinnet blir minimalt.

    Skrev en lista med spartips som jag tänkte lägga upp imorgon där jag tipsar om att använda AI (copilot) för att hjälpa till att skapa recept på sådant man har hemma, jag tycker det underlättar mycket att dessa tips baserat på vad jag redan har hemma.

    Jag tycker det låter som du tar sparandet seriöst Pauline och det är nog det som är det viktigaste om man vill få resultat. Jag försöker se på min privatekonomi som en helhet och täpper till alla ”läckor” jag kan hitta, även sådant andra inte tycker är lönt och anser vara småpengar, många bäckar små…

    Skriv gärna och berätta hur det gått och om du har något bra tips att dela med dig.

    /SpararPengarna

    SvaraRadera