torsdag 7 december 2023

Är vätgas framtidens energibärare

Energi är något som vi människor inte verkar kunna få nog av, hittar vi sätt att producera mer så kommer vi hitta sätt att konsumera mer är min uppfattning. Jag har länge investerat i olika energisektorer, främst olja, gas men även el. Jag har dock inte hittat några bra möjligheter att investera i vattenkraft, trots att jag tror att det har stor potential. Jag har också varit skeptisk till vind- och solenergi, eftersom jag inte har sett någon tydlig strategi för hur dessa förnybara källor ska kunna ersätta eller komplettera de befintliga energiproducenterna. Jag har idag endast en liten andel av mina investeringar i Orrön Energi, som jag fick när Lundin Energy såldes till Aker BP.

Jag anser att elektrifiering är den enda vägen framåt för Europa, eftersom vi har begränsad tillgång till gas och olja. Men jag tycker att det är fel att bygga ut vindkraft innan man har säkrat sina nuvarande energibehov. Det leder till att man måste bränna fossila bränslen för att producera el, vilket är ineffektivt och miljöskadligt. Jag tror att det behövs en bättre plan för hur man ska knyta samman alla dessa idéer i en fungerande strategi.

Därför blir jag glad när jag hör att både EU och USA satsar på vätgas som en del av framtiden. Vätgas kan vara ett sätt att lagra och transportera energi från kärnkraft och vindkraft, utan att belasta elnätet. Vätgas kan också användas som bränsle för bilar och andra fordon, vilket minskar utsläppen av koldioxid. Jag är imponerad av Toyotas satsning på vätgasbilar, som de kallar Mirai (som betyder framtid på japanska). De har redan börjat bygga ut tankstationer i Kalifornien och andra delar av världen. Jag minns hur tidig Toyota var med sin Prius och hybridbilar, och jag tror att de har en god förmåga att ligga i framkant när det gäller alternativa energikällor för transportfordon.

Jag tittar med andra ord mycket på bolag som satsat på att ligga i framkant för att förverkliga fossilfri vätgas som en av framtidens energibärare. Och bolag som tillför innovation i att bygga ut denna infrastruktur.

Tack för att du läser SpararPengarna och kommentera gärna mina inlägg och berätta vad du tror om vätgas som framtidens energibärare.

2 kommentarer:

  1. Vätgas är toppen, om den gick att pumpa ur marken. Tyvärr framställs majoriteten av den vätgas som vi använder ur metangas (alltså vanlig fossil naturgas). Så om alla skulle köra vätgasbilar skulle vi behöva utvinna oerhörda mängder mer naturgas, och hade i princip lika gärna kunnat göra på naturgasen från första början.

    Den alternativa framställningen görs genom elektrolys av vatten, och det kan potentiellt vara ett sätt att framställa grön vätgas, och vatten har vi ju enorma mängder av som inte kommer ta slut. Problemet är att det är en extremt energikrävande process (i form av el). Så då kan man lika gärna köra in elen som el i ett batteri med en gång istället...

    Sedan måste vätgas omvandlas till vätska och transporteras, vilket kräver ytterligare mer el samt transporter till mackar. Så överlag är en fordonsflotta baserad på vätgas väldigt ineffektiv, och även om själva "förbränningen" av vätgasen i slutprodukten är miljövänlig (restprodukten blir vatten) så har du stora ernergiförluster i alla led.

    Det enda som kan göra vätgas miljövänlig och konkurrenskraftig jämfört med elbilar är om el-energi överlag blir väldigt väldigt mycket billigare. Tänk MASSIV utbyggnad av kärnkraft och elpriser på 20öre/KWh. Då hade det varit en no brainer att bygga vätespjälkningsstationer överallt och byta ut hela transportflottans drivmedel till vätgas. Men vid nuvarande elprisnivåer är det för dyrt, så den enda ekonomiskt gångbara metoden (annat än några få dagar per år då det blåser som tusan så att elen är gratis) är att framställa från naturgas.

    SvaraRadera
  2. Det vore perfekt om vätgas gick att pumpa ut marken och det vore toppen för Europas energiförsörjning :-) Jag håller med dig om att det inte är någon lösning att byta ut ett fossilt bränsle mot ett annat, som metangas. Jag delar också din frustration över de höga elpriserna i Sverige under vissa perioder.

    Personligen tror jag att kärnkraft är en viktig del av lösningen på våra energiutmaningar. Jag har läst att Finland har lyckats sänka sina elpriser till de lägsta i Europa tack vare kärnkraft. Jag förstår dock att det tar tid att bygga nya kärnkraftverk och att vi måste utnyttja de förnybara energikällor vi har tillgängliga under tiden.

    Jag tror också att det finns ett stort värde i att kunna utjämna variationerna i elproduktionen från vindkraft. Genom att använda vätgas som energilager och transportmedel kan vi spara överskottsel när det blåser mycket och använda den när det behövs. Detta skulle kunna bidra till mer stabila elpriser och minska beroendet av elimport.

    Jag är medveten om att det finns energiförluster i processen att omvandla el till vätgas och tillbaka igen. Det är något som jag har svårt att acceptera eftersom jag tycker att vi ska vara sparsamma med våra resurser och inte slösa bort dem. Jag har också hört att det finns stora energiförluster i det nuvarande elnätet som kanske skulle kunna minskas med bättre teknik.
    Ett annat problem som du nämner är att vätgas måste transporteras, vilket kräver infrastruktur och kostar energi. Det är sant, men det gäller även för andra energilagringsmetoder, som batterier. Vätgas har dock fördelen att den har en hög energitäthet och kan lagras under lång tid

    SvaraRadera