måndag 6 november 2023

Lyxig lunch


Att spara så mycket som det bara går kan vara utmanande ibland men en felaktig uppfattning är att man måste göra avkall på god mat och sin livskvalité men det tycker jag att det är en felaktig uppfattning. Däremot så kräver det troligen lite disciplin.

När jag besökte lidl detta veckoslut var där inga sista chansen bröd så nu blir det dags att damma av bakmaskinen. Jag skall bra hitta en period med låga elpriser och köra programmet så man inte slösar onödigt med elen. Jag var även inne och handlade på willys som hade några sista chansen fynd, jag köpte påläggs rostbiff och lammstek. Lammsteken var halva priset och kommer bli lunch nu i ungefär 4 dagar och även pålägg till mitt bröd som jag bakar i veckan. Som en liten parentes så var det rea på Leksands knäcke (”knäckebrödshjul”) och när jag kollade vad ett paket husman kostar per kilo (brukar vara billigast) så var faktiskt leksands knäcke billigare denna gång så jag köpte 3 paket, det blir altså billigare knäckebröd en bra bit av 2024. Eftersom knäckebröd generellt har lång hållbarhet och förmodligen även efter ”bäst före” så tänker jag att det inte blir några problem med hållbarheten att ha lite lager. Den ”officiella” hållbarheten är ända till slutet av augusti 2024.

Lammsteken blev 4 partitioner inklusive lite spill som blir pålägg… Tillbehör till de första 2 portionerna blir ekologiskt ris som jag tidigare köpt med studentrabatt på lidl och blå bands s.k. ”kryddig bearnaisesås”, de resterande portionerna är tillbehören ej ännu bestämt. Uppskattningsvis kostar min lunch de närmaste dagarna, avrundat upp ungefär SEK 23 per dag.

Jag skulle kunna påstå att jag lever ganska bra men för ganska ringa kostnader. Tar oftast vara på erbjudanden, speciellt sådant som har lång hållbarhet eller kort datum. Att det är kort datum spelar inte så stor roll för mig eftersom jag oftast tillagar maten direkt och gör portioner för flera dagar som oftast konsumeras inom någon dag eller ibland fryses in som färdigrätt till kommande vecka/veckor.


Inköpspris

Stek SEK 66,08 (0,782kg)
Ris SEK 9,95 (haft sedan tidigare och finns mer kvar)
Sås: SEK 14,90 (3 påsar men blir enkelt minst 4 portioner)
Totalt SEK 90,93 / 4 = 22,73

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar